Quero aplicar a miña ciencia á lingua para pintar a face do noso maior ben colectivo: o galego







xoves, 11 de marzo de 2010

A luz escura

Este é Doraemon, e unha das súas armas é a luz escura, unha lanterna que emite escuridade. É moi útil para ver cousas que só se poden ver de noite.
Onte a Secretaría Xeral de Política Lingüística apuntába que fora quen de implantar 100 medidas do Plan Xeral de Normalización da Lingua Galega (PXNLG), aprobado por unanimidade no Parlamento no ano 2004. Cómpre encender a lanterna de Doraemon, a ver se aplicando a luz escura esculcamos algo de claridade nesta afirmación.
Compararemos o PXNLG con catro apuntes (hai moitos máis e todos semellantes) do decreto do galego vixente e as Bases para o decreto de plurilingüismo presentadas por este goberno o 30 de decembro pasado.

PXNLG- Alcanzar un uso maioritario do galego na docencia, entre os docentes e nas relacións escolares en xeral.
Decreto vixente: os centros de ensino dependentes dela e o persoal ao seu servizo utilizarán, con carácter xeral, a lingua galega e fomentarán o seu uso oral he escrito
Bases: promoverase a utilización da lingua galega e fomentarase o seu uso oral he escrito

Substitúese utilizarán por promoverase. Hai mellor forma de promover que o uso efectivo e xeneralizado? Na administración de xustiza tamén se promove o uso do galego, e o número de sentenzas en galego non chega ao 3%. Insistimos no PXNLG di alcanzar un uso maioritario en todos os ámbitos

Decreto vixente: redactaranse, con carácter xeral, en galego, e neles constará, cando sexa o caso, o nome do centro e o topónimo do concello(…) na súa forma oficial
Bases: Nas actuacións administrativas de réxime interno dos centros docentes, como actas, comunicados e anuncios, fomentarase o uso da lingua galega
As programacións e outros documentos didácticos das materias de lingua redactaranse, con carácter xeral, na lingua respectiva
Cámbiase a obrigatoriedade de usar o galego no ámbito administrativo dos centros de ensino polo fomento.
No decreto vixente recordábase a obrigatoriedade do uso do topónimo na súa forma oficial, e isto desaparece das bases. Por que? Para poder falar do CEIP de Desván de los Monjes?
As programacións e outros documentos xa non se redactarán, con carácter xeral, en galego. É isto fomento do uso do galego?

PXNLG- Fomentar o uso progresivo do galego desde a etapa preescolar (0-3 anos), de xeito que se superen as fortísimas carencias que se observan nos primeiros banzos do ensino.
2.1.22. Establecer unha oferta educativa en galego en preescolar (0-3 anos) e na educación infantil para todos os nenos e nenas galegofalantes
.

Decreto vixente: . No caso de contornos castelán falantes, a utilización nesta etapa da lingua galega como lingua de comunicación e ensinanza será, como mínimo, igual á da lingua castelá. Fomentarase a adquisición progresiva da lectura e da escritura en galego, no sentido de que este se convirta no idioma base da aprendizaxe
Bases:A lingua predominante do alumnado determinarase preguntándolle a cada familia pola lingua materna do seu fillo ou filla. Esta consulta farase mediante unha pregunta que as familias contestarán durante o proceso de preinscrición
Nas Bases desaparece o parágrafo do decreto vixente. A lingua en infantil será a lingua predominante, e os que establecen cal é a lingua predominante son os pais, aos que se lles supón unha falta de prexuízos e unha formación suficiente en sociolingüística. O resultado será que en contornos castelán falantes a única lingua será o castelán, por motivos obvios. E no resto tamén, pois é prexuízo xeral considerar ao castelán como a lingua últil, e o galego debe reservarse para usos íntimos, de segundo nível.

PXNLG- - Lograr que o ensino obrigatorio garanta unha competencia plena no idioma galego e repercuta de forma efectiva na súa adopción como lingua habitual por parte das novas xeracións.
2.1.23. Fixar, como mínimo, un terzo do horario semanal en galego nestas etapas educativas para os contextos e contornos nos que a lingua predominante sexa o castelán, coa intención de que esta porcentaxe se vaia incrementando progresivamente.
2.1.24. Desenvolver programas experimentais en galego para castelanfalantes, asegurando o seu rigor pedagóxico, así como o seu seguimento e avaliación.
2.1.25. Fomentar a adquisición progresiva da lectura e da escritura en galego, na perspectiva de que este se converta no idioma de base da aprendizaxe escolar.
Bases: En todas as áreas, materias ou módulos impartidos en galego ou castelán o alumnado poderá utilizar nas manifestacións oral e escrita a lingua oficial da súa preferencia
Bonita forma de fomentar a adquisición progresiva dunha lingua: decíndolle ao alumnado que pode facer o que lle pete. O importante é que o que queira desenvolverse en castelán e obxectar do galego, poida facelo. Por moita luz escura que poñamos, non enxergamos o escuro método que se propón nas Bases para que o galego se converta no idioma de base da aprendizaxe.
Calquera que lese as Bases ben ve que están feitas para facilitar a exclusión do galego do maior número posible de ámbitos do ensino. Puxemos aquí só un exemplo dos múltiples que poderíamos extraer das Bases, un alumno vai poder pasar toda o seu percorrido escolar sen falar nin escribir nin unha palabra en galego, pois boa forma é ésta de fomentar o uso do galego!, e tamén de garantir unha competencia plena no idioma galego para que sexa lingua habitual por parte das novas xeracións.
Con estas Bases, u-lo o incremento progresivo que prescribe o PXNLG para contextos de predominio castelán? U-los os programas experimentais para castelán-falantes, u-la a perspectiva de que o galego se converta no idioma de base da aprendizaxe escolar?

Ningún comentario:

Publicar un comentario